RECOUVREMENT DE CHAMPS D'ACTIVITÉ ENTRE ONG ET ENTREPRISES : PARTENARIAT OU CONCURRENCE ?
Abstract
NGOs and companies are getting together under the effect of a double movement whereby each structure inspires the other. Partnerships are made, reinforcing their closeness and sometimes even a certain form of competition. By investing in the trading circle, NGOs are creating new markets, also being eyed by the private companies in search of public legitimacy.
The fundamental question is then to find out where the border is between the poles of activity and prerogatives of the NGOs and the companies. What are the stakes and the consequences of the overlapping of the field of action and the target? Efficiency, legitimacy and forceful relationships structure the debate and it is via the analysis of a symbolic equitable commerce case that we will try to answer these research questions.
ONG et entreprises se rapprochent sous l’effet d’un double mouvement où chaque type de structure s’inspire de l’autre. Des partenariats se nouent, renforçant encore ce rapprochement, et conduisant parfois jusqu’à une certaine forme de concurrence. En investissant la sphère marchande, les ONG créent de nouveaux marchés, désormais convoités par les entreprises en quête de légitimité sociétale.
La question fondamentale est alors de savoir situer la frontière entre les secteurs d’activité et les prérogatives des ONG et des entreprises. Quels sont les enjeux et les conséquences d’un tel recouvrement de champ d’action et de cible ? Efficience, légitimité et rapports de force structurent ce débat, et c’est à travers l’analyse du cas emblématique du commerce équitable que nous essaierons de répondre à ces questions de recherche.
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